Zajęcia stymulujące rozwój dużej i małej motoryki

Zajęcia ukierunkowane są na stymulowanie  rozwoju dużej i małej motoryki, wdrażanie do różnych form aktywności ruchowej oraz korygowanie zaburzeń, utrudniających prawidłowe funkcjonowanie dziecka w zakresie psychoruchowym.

       I.            Cele:

  1. Poprawa ogólnej sprawności motorycznej i jakości życia dziecka,
  2. Wzmocnienie siły mięśniowej,
  3. Eliminowanie ograniczeń w stawach,
  4. Dostarczanie prawidłowych wzorców psychomotorycznych w tym budowanie i uzyskanie wzorca prawidłowej postawy i prawidłowego przenoszenia ciężaru ciała,
  5. Stymulacja koordynacji wzrokowo-ruchowej ,
  6. Poprawa precyzji ruchów rąk.

 II.                Metoda pracy

  1. Indywidualna.

 III.     Zestawy ćwiczeń:

  1. Ćwiczenia dużej motoryki i rozwijające reakcje równoważne,
  2. Ćwiczenia postawy ciała przygotowujące do pracy stolikowej,
  3. Ćwiczenia stabilizacyjne,
  4. Ćwiczenia doskonalące stabilizację obręczy barkowej,
  5. Ćwiczenia percepcji czuciowej,
  6. Ćwiczenia percepcji wzrokowej,
  7. Ćwiczenia koordynacji bilateralnej i lateralizacji,
  8. Ćwiczenia manipulacji,
  9. Aktywności kształtujące prawidłowy chwyt i sprawność rąk,
  10. Ćwiczenia rozwijające umiejętności grafomotoryczne.

    IV.             Ewaluacja programu

Podczas realizacji programu zakłada się systematyczną ewaluację umiejętności dziecka poprzez:

  1. Stałą obserwację dzieci i zapisywanie spostrzeżeń na karcie informacyjnej.
  2. Rozmowy z rodzicami.
  3. Rozmowy z wychowawcami przedszkola.
  4. Analizę kart i wytworów pracy dzieci.

W końcowym etapie realizacji programu zostanie przeprowadzona ocena poziomu funkcjonowania ruchowego w zakresie dużej i małej motoryki na podstawie „Karty rozwoju dużej i małej motoryki”.

mgr Iwona Krawczak