Terapia ręki

RUCH  ZAPEWNI W DZIECKU NIEZALEŻNOSC I POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA

Nieprawidłowy rozwój motoryczny wpływa negatywnie  na rozwój ręki, terapia w tym zakresie opiera się w głównej mierze na usprawnianiu małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. Ćwiczenia dobierane są przez terapeutę indywidualnie do potrzeb dziecka. Terapię zawsze poprzedza diagnoza, skoncentrowana na rozpoznaniu stopnia trudności u dziecka. Terapię ręki można prowadzić indywidualnie lub połączyć z terapią integracji sensorycznej.

Ćwiczenia na początku skupiają się na obręczy barkowej i kończynach górnych. Celem późniejszej terapii jest rozwijanie motoryki małej, czyli zdolności manualnych dziecka, oraz poprawa ruchów precyzyjnych.  W zależności od występujących zaburzeń praca opiera się na wzmacnianiu siły mięśniowej kończyn górnych, stymulacji czucia powierzchniowego lub głębokiego, doskonaleniu zdolności chwytu, doskonaleniu kontroli wzrokowo-ruchowej oraz skoordynowaniu pracy oburącz. Najwyższym stopniem umiejętności motorycznych jakie ręka osiąga jest grafomotoryka- sprawność manualna ręki podczas czynności związanych z pisaniem, rysowaniem.
Terapia ręki to nie tylko ćwiczenia dłoni i palców, ale przede wszystkim ćwiczenia całego ciała.
Ponieważ ręka spełnia swoje funkcje, gdy wszystkie jej elementy składowe, czyli kości, stawy i mięśnie działają prawidłowo i zachowana jest ich wielostronna współpraca, ważne jest, żeby podczas terapii nie usprawniać poszczególnych części składowych ręki, ale postrzegać ją całościowo i rozwijać świadomość ciała.

Główne cele:

  1. Rozwijanie ogólnej sprawności dziecka.
  2. Kształtowanie umiejętności kontroli nad własnym ciałem.
  3. Koordynowanie ruchów dużych partii ciała.
  4. Rozwijanie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
  5. Poprawa koordynacji wzrokowo ruchowej.
  6. Usprawnianie umiejętności równoważnych.
  7. Usprawnianie ruchów dłoni i palców.
  8. Poprawa chwytu.
  9. Usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej.