Zajęcia w Sali Doświadczania Świata

Sala Doświadczania Świata to specjalnie wyodrębnione pomieszczenie wyposażone w rożnego rodzaju urządzenia stymulujące rozwój zmysłów. Głównym celem jzajęć w SDŚ jest stworzenie  możliwości odbierania nowych bodźcóww, zbogacenie  doświadczeń oraz mile spędzenie czasu w atmosferze relaksu i pełnej akceptacji . Pobyt w Sali pozwala na chłonięcie, badanie i kontrolowanie szerokiego zakresu bodźców zmysłowych w przystępnym otoczeniu. Zwiększa poczucie zaufania i odprężenia, dając możliwość cieszenia się doznaniami zmysłowymi.

W bezpiecznym, wygodnym otoczeniu podstawowe zmysły są pobudzane muzyką, efektami świetlnymi i łagodnymi wibracjami. Pozytywne działania przenoszą się w inne sytuacje i w konsekwencji stymulacja i interakcja prowadzą do poprawy komunikacji. 

Pracując z dzieckiem  w Sali Doświadczania Świata staramy się wpływać na jego wszechstronny rozwój przede wszystkim poprzez:

 1 Stymulację percepcji wzrokowej

 - aktywizowanie zmysłu wzroku (doświadczanie bodźców wzrokowych)

- rozwijanie spostrzegawczości, koncentracji wzrokowej

- wydłużanie czasu koncentracji wzroku na bodźcach wizualnych

- rozwijanie kierunkowości spostrzegania (zdolności poruszania oczami we wszystkich kierunkach i podążania wzrokiem za poruszającymi się przedmiotami)

- rozwijanie pamięci wzrokowej (przewidywanie kolejności następujących po sobie czynności, przedmiotów, barw)

- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

- kształcenie analizy i syntezy wzrokowej

  2. Stymulację percepcji słuchowej

-  aktywizowanie zmysłu słuchu

- poszerzanie zasobu doświadczeń w zakresie percepcji słuchowej

- usprawnianie koncentracji na bodźcach słuchowych

- zmniejszanie lęku przed dźwiękami nieznanymi

- reagowanie na różne sygnały (szukanie źródła dźwięku)

- rozwijanie umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i dźwięków mowy

 - rozwijanie pamięci, analizy i syntezy słuchowej

-oddziaływanie na samopoczucie i nastrój

3.  Stymulację percepcji dotykowej

-zachęcanie ucznia do badania przedmiotów o różnej fakturze

-nabywanie różnych doświadczeń dotykowych

-ćwiczenia zdolności manualnych

-rozwój aktywności ruchowej

4 .  Stymulację zmysłu równowagi

- doświadczanie ruchu

- normalizowanie napięcia mięśniowego

- rozwijanie orientacji w schemacie ciała

- rozwijanie orientacji przestrzennej

- wzbogacanie aktywność 

Zajęcia prowadzi : Beata Staniszewska