Zajęcia Metodą Dobrego Startu

Celem  Metody Dobrego Startu jest jednoczesne rozwijanie funkcji językowych, funkcji spostrzeżeniowych i motorycznych oraz współdziałania między tymi funkcjami. Istotną rolę w Metodzie Dobrego Startu pełnią trzy elementy: wzrokowy (znak graficzny), słuchowy (piosenka) i motoryczny (odtwarzanie znaków graficznych zgodnie z rytmem piosenki). Ćwiczenia zawarte w metodzie usprawniają jednocześnie analizatory: wzrokowy, słuchowy i kinestetyczno – ruchowy, kształtują lateralizację i orientację w schemacie własnego ciała i przestrzeni, wpływają na procesy emocjonalne i zachowania społeczne oraz twórczą aktywność.

Struktura zajęć prowadzonych Metodą Dobrego Startu

W zajęciach prowadzonych Metodą Dobrego Startu wyodrębnia się trzy podstawowe rodzaje ćwiczeń:

  • ćwiczenia ruchowe
  • ćwiczenia ruchowo - słuchowe
  • ćwiczenia ruchowo - słuchowo - wzrokowe.

Zajęcia prowadzone Metodą Dobrego Startu przebiegają według stałego schematu: zajęcia wprowadzające, właściwe i końcowe

Zajęcia wprowadzające. Ich celem jest skoncentrowanie uwagi dziecka na rozpoczynającej się pracy i usprawnianie niektórych funkcji psychomotorycznych, głównie językowych, motoryki oraz orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni. Potem następuje nauka piosenki, która będzie towarzyszyła dalszym zajęciom. Dzieci uczą się poprawnego formułowania pytań i odpowiedzi, ćwiczą słuch fonematyczny, zaznajamiają się również z konkretnymi materiałami, które stanowią ilustrację piosenki. Do piosenki dołączony jest wzór graficzny, który również nawiązuje do treści piosenki.
Zajęcia właściwe rozpoczynająsię od ćwiczeń ruchowych - zabawy ruchowej nawiązującej do treści piosenki, w której dzieci ćwiczą umiejętność utrzymywania równowagi i sprawność ruchową całego ciała oraz usprawniają ruchy rąk. Podczas ćwiczeń ruchowo - słuchowych dzieci, śpiewając piosenkę wystukują jej rytm na instrumencie lub przedmiocie. Ćwiczenia ruchowo - słuchowo - wzrokowe to uczenie wykonywania wzorów w rytm jednocześnie śpiewanej piosenki. Utrwalenie wzoru i jego powiązania z piosenką następuje poprzez wodzenie palcem po wzorze, odtwarzanie wzoru: w powietrzu - ręką, na podłodze - nogą, na powierzchni stołu lub podłogi - palcem, na tackach z piaskiem - palcem, na dużym arkuszu papieru, na tabliczkach – kredą lub na kartce papieru z bloku rysunkowego - pędzlem, ołówkiem, kredą.

Zajęcia końcowe to ćwiczenia relaksacyjne, wyciszające oraz oddechowe i usprawniające narządy artykulacyjne.